Κρήτη: Το μπλοκάκι της τροχαίας για το αρνητικό ρεκόρ
Παιδί επτά ετών, όρθιο στην καρότσα αγροτικού Ι.Χ. Οδηγός στο αντίθετο ρεύμα της Εθνικής Οδού και θανατηφόρο τροχαίο ύστερα από γλέντι. Και τα τρία πρόσφατα περιστατικά συνέβησαν στην Κρήτη, ενώ αποκορύφωμα όλων ήταν η σύγκρουση στη λεωφόρο Σούδας που είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας 22χρονος.
Το εν λόγω θανατηφόρο τροχαίο ανέδειξε παθογένειες και φώτισε την επικινδυνότητα της παραβατικής συμπεριφοράς σε μια Περιφέρεια, η οποία συνεχίζει να καταγράφει ρεκόρ δυστυχημάτων.
Οπως αναφέρει στην «Κ» ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕΣΥΠΡΟΤΑ), Γιάννης Λιονάκης, πέρσι στην Κρήτη έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία συνολικά 64 άτομα, ο υψηλότερος αριθμός που έχει καταγραφεί τα τελευταία δέκα χρόνια.
Πέρσι τα 32 από τα 64 θανατηφόρα ατυχήματα συνέβησαν τις ώρες από 1 το μεσημέρι έως 9 το βράδυ. Μόλις έντεκα εξ αυτών σημειώθηκαν τις ώρες από 12 τα μεσάνυχτα έως 7 το πρωί.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα καταγράφεται στα Χανιά και το Ηράκλειο με 23 νεκρούς αντίστοιχα, ενώ ακολουθεί η Π.Ε. Ρεθύμνου όπου καταγράφηκαν 13 θάνατοι και η Π.Ε. Λασιθίου με 5 θανάτους. Εκ των θυμάτων, οι 26 ήταν αναβάτες μηχανών, ενώ 19 άτομα ενεπλάκησαν σε τροχαία χωρίς να είναι οι οδηγοί. Επίσης είκοσι εννέα νεκροί καταγράφηκαν στο επαρχιακό δίκτυο και είκοσι στον ΒΟΑΚ. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως 32 από τα 64 ατυχήματα συνέβησαν τις ώρες από 1 το μεσημέρι έως 9 το βράδυ. Μόλις έντεκα εξ αυτών σημειώθηκαν τις ώρες από 12 τα μεσάνυχτα έως 7 το πρωί.
Τριπλάσιοι νεκροί στην Κρήτη από τον μέσο όρο της Ε.Ε.
Οι αρνητικές πρωτιές δεν τελειώνουν εκεί, με την Κρήτη να μετρά σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2023 υπερτριπλάσιους θανάτους σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει στην «Κ» ο ΕΣΥΠΡΟΤΑ, το συγκεκριμένο έτος στο Ρέθυμνο καταγράφηκαν 156 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκων και στα Χανιά 149. Το ίδιο έτος η Ευρώπη, κατά μέσο όρο, κατέγραψε 51 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων και η Ελλάδα 71 νεκρούς.
Παραβατικές συμπεριφορές
Ολα ξεκινούν και τελειώνουν στην έλλειψη εκπαίδευσης και καλής οδηγικής κουλτούρας. Σύμφωνα με τον ειδικό, αυτή η διαπίστωση αποδεικνύεται και από τους ελέγχους της Τροχαίας Κρήτης.
Από τα τελευταία στοιχεία που μας παρέθεσε η Τροχαία Κρήτης, προκύπτει πως την περίοδο των εορτών η Νο 1 παράβαση είναι η υψηλή ταχύτητα και δεύτερη η οδήγηση χωρίς δίπλωμα.
Ειδικότερα στις 4.218 παραβάσεις που βεβαιώθηκαν από τις 20 Δεκεμβρίου μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2025, οι περισσότερες (418) ήταν για υπερβολική ταχύτητα. Στη λίστα των παραβάσεων ακολουθούν η οδήγηση χωρίς δίπλωμα (318), η μη χρήση ζώνης ασφάλειας (196)και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (195).
Αντίστοιχα τον περασμένο Νοέμβριο σε 9.000 ελέγχους, καταγράφηκαν 2.412 περιπτώσεις παραβατικής οδηγικής συμπεριφοράς. Και πάλι οι περισσότερες παραβάσεις ήταν για υπερβολική ταχύτητα (303), στέρηση άδειας ικανότητας οδηγού (169), μη χρήση ζώνης (158), οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (61)και αντικανονικούς ελιγμούς (50).
Οπως επισημαίνει ο κ. Λιονάκης, το βασικό πρόβλημα παραμένει η οδήγηση με υψηλές, ακόμη και ανεξέλεγκτες, ταχύτητες, ενώ τα στοιχεία του Συλλόγου δείχνουν πως 5 στους 100 Κρητικούς που ελέγχονται για αλκοόλ είναι μεθυσμένοι.
Αυστηρότερες ποινές για την οδήγηση μετά από αφαίρεση άδειας
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», Γιώργος Κουβίδης, παραδέχεται στην «Κ» πως εκείνος και πολλά μέλη που ζουν στην Κρήτη δεν έχουν λόγια για να περιγράψουν την κατάσταση που επικρατεί. «Οπως βλέπετε είμαστε στο χειρότερο έργο θεατές», σημειώνει ο ίδιος.
Αυτή τη στιγμή αν κάποιος ξεχάσει το δίπλωμά του στο σπίτι έχει κάνει την ίδια παράβαση με κάποιον που μπορεί να οδηγεί μετά από αφαίρεση άδειας, το οποίο είναι ανεπίτρεπτο.
Ο κ. Κουβίδης σημειώνει πως ο νέος ΚΟΚ θα πρέπει να αυστηροποιήσει τις ποινές για οδήγηση χωρίς δίπλωμα. «Αυτή τη στιγμή αν κάποιος ξεχάσει το δίπλωμά του στο σπίτι έχει κάνει την ίδια παράβαση με κάποιον που οδηγεί αν και του έχει αφαιρεθεί η άδεια, το οποίο είναι ανεπίτρεπτο», τονίζει.
Επιμένοντας πως το «φονικό τρίπτυχο» για τα τροχαία στην Κρήτη είναι το αλκοόλ, οι μεγάλες ταχύτητες και το κακοδιατηρημένο δίκτυο, ο κ. Κουβίδης ανέφερε πως «η Πολιτεία θα πρέπει να σκεφτεί σοβαρά το μοντέλο της Αυστρίας, όπου γίνεται κατάσχεση ακόμη και πλειστηριασμός Ι.Χ. σε περιπτώσεις όπως η υπερβολική ταχύτητα ή οι επαναλαμβανόμενες σοβαρές παραβάσεις».
Δημοσίευση σχολίουDefault CommentsFacebook Comments