Όταν η εικόνα γίνεται ενοχή – και η προπαγάνδα θυμίζει Γκαίμπελς



Η εικόνα έχει δύναμη. Στην εποχή των κοινωνικών δικτύων και της ακαριαίας διάδοσης πληροφοριών, μια φωτογραφία μπορεί να αναδείξει, να συγκινήσει — αλλά και να καταστρέψει. Το έχουμε δει επανειλημμένα: πολιτικοί, συνδικαλιστές, δημόσια πρόσωπα ή ακόμη και απλοί πολίτες, να βρεθούν στο στόχαστρο όχι για κάτι που έκαναν, αλλά για το ποιος στεκόταν δίπλα τους τη στιγμή που τραβήχτηκε το καρέ.

Το σενάριο είναι γνώριμο: εμφανίζεται μια φωτογραφία με δύο ανθρώπους. Ο ένας, μήνες ή χρόνια αργότερα, κατηγορείται ή καταδικάζεται για κάποιο αδίκημα. Αυτομάτως, ο άλλος γίνεται «ύποπτος», «συνένοχος» ή «συνυπεύθυνος» στα μάτια της κοινής γνώμης, μόνο και μόνο επειδή βρέθηκε στο ίδιο κάδρο.

Αυτή η λογική της συλλογικής ενοχής είναι επικίνδυνη. Παραβλέπει το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων φωτογραφίζεται με δεκάδες άτομα στη διάρκεια της ζωής της, χωρίς να γνωρίζει το πλήρες παρελθόν ή το μέλλον τους. Στον δημόσιο βίο, δε, οι φωτογραφίες με γνωστούς ή άγνωστους είναι μέρος της καθημερινότητας.

Κι όμως, η πολιτική και συνδικαλιστική αντιπαράθεση αξιοποιεί συχνά αυτήν την πρακτική ως όπλο. Η φωτογραφία γίνεται τεκμήριο ενοχής· η συνύπαρξη στο ίδιο κάδρο βαφτίζεται συνενοχή. Ό,τι ισχύει για τους πολιτικούς, ισχύει και για τους συνδικαλιστές, τους δημοσιογράφους, τους καλλιτέχνες — για οποιονδήποτε έχει δημόσια παρουσία.

Το μοτίβο δεν είναι νέο. Θυμίζει επικίνδυνα τις τακτικές του Γιόζεφ Γκαίμπελς, του διαβόητου υπουργού Προπαγάνδας του Τρίτου Ράιχ, που πίστευε ότι «ένα ψέμα, αν επαναληφθεί αρκετές φορές, γίνεται αλήθεια». Στη σημερινή εκδοχή, η φωτογραφία είναι το «ψέμα» που επαναλαμβάνεται, μέχρι να γίνει «απόδειξη».

Η αρχή της προσωπικής ευθύνης δεν είναι απλώς ηθική υποχρέωση· είναι νομική και συνταγματική κατοχύρωση. Στην Ελλάδα, η ευθύνη δεν μεταβιβάζεται λόγω γνωριμίας, συγγένειας ή παρουσίας σε μια φωτογραφία. Το αντίθετο, η ποινικοποίηση της εικόνας χωρίς στοιχεία αποτελεί προσβολή τόσο της αξιοπρέπειας όσο και της δημοκρατικής διαδικασίας.

Η δημόσια κριτική είναι θεμιτή όταν βασίζεται σε πράξεις και αποδείξεις. Όταν, όμως, αντικαθίσταται από υπονοούμενα και στιγμιότυπα, μετατρέπεται σε εργαλείο σπίλωσης. Και τότε, η συζήτηση δεν αφορά πια την ηθική ή τη νομιμότητα των πράξεων ενός προσώπου, αλλά την ικανότητα μιας κοινωνίας να προστατεύει την αλήθεια από τη διαστρέβλωση.

Γιατί, στο τέλος της ημέρας, η φωτογραφία μπορεί να λέει χίλιες λέξεις — αλλά αν αυτές οι λέξεις είναι ψευδείς, γίνονται όπλο που τραυματίζει αθώους.



Related

ΚΟΙΝΩΝΙΑ 1560220415381240922

Δημοσίευση σχολίουDefault Comments

emo-but-icon

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Προτεινομενη αναρτηση

Ο αστυνομικός δεν είναι τιμωρός – Είναι άνθρωπος και χρειάζεται ψυχολόγο, όχι δικαιολογίες

 Όταν η στολή μετατρέπεται σε θωράκιση ενάντια στην ευθύνη, η κοινωνία πληρώνει το τίμημα. Ώρα για επίδομα ψυχολόγου και λιγότερα «δεν είδες...

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και ενημερωθείτε άμεσα!

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και ενημερωθείτε άμεσα!
📢 Μάθετε Πρώτοι Όλα τα Καυτά Νέα! 🔥📰 Ειδήσειςπου δεν γράφονται αλλού με λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά!

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το katechacker.gr είναι η «φωνή» του Έλληνα αστυνομικού. Στείλε μας τις καταγγελίες σου, τα άρθρα σου, στο katechaker@gmail.com

ΚΟΝΤΣΕΡΤΟ ΓΚΡΟΣΟ

ΚΟΝΤΣΕΡΤΟ ΓΚΡΟΣΟ
Το πέρασμα του Μισισιπή φίλευε αισθαντικά και απλόχερα μια απολαυστική διέλευση σε κάθε ταξιδευτή. Ακόμα και όταν τα τεράστια αμφίβια και τα επικίνδυνα ερπετά τις μέρες του ζευγαρώματος καιροφυλακτούσαν ακούνητα για να θυμίζουν υφάλους. Το τελευταίο ταξίδι μαζί της...

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

Στις δυο λίμνες (άλλοθι)

Στις δυο λίμνες (άλλοθι)
Η μικρή σκακίστρια βίωνε το δικό της δράμα στη λίμνη των διχασμένων παγετώνων. Μόνο ένας ανυπότακτος αίγαγρος θα τη συντρόφευε στις θύμησες. Οι μοιραίοι θάνατοι, ο αναπόφευκτος εγκλεισμός, οι προγραφές, η επαπειλούμενη ποινή για μια δολοφονία και η ανέλπιστη δωρεά ζωτικού οργάνου, πού θα οδηγούσε τελικά το ριζικό όλων; Θύτη ή θύμα θα έδειχνε το ορφανό βιολογικό υλικό; Το μοναδικό εύρημα στον βαμβακοφόρο στειλεό θα ταυτοποιούταν;

ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ

ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ
Μια κρυμμένη επιστολή στο παλιό σερβάν, κληροδότημα μιας άτυπης αδερφομοιρασιάς έμελλε να δρομολογήσει απρόσμενες εξελίξεις. Η σχέση του Νικηφόρου με τη Λυδία, αποκτούσε υπόσταση, στη δεκαετία του εβδομήντα, στην παροπλισμένη ωχρά ντρεζίνα. Τίποτα δεν προμήνυε, μέχρι τότε, την ανεξήγητη γονιδιακή αλληλουχία.

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

item